מידע מקצועיאז למה צריך סדנת הכנה תרמילאית?

הנושא של אם צריך או לא צריך סדנה כזו הוא נושא ששאלתי את עצמי רבות ובמקום להשאר עם השאלה – יצאתי לחקור את התשובה.

בתור תרמילאי ותיק מאוד תמיד ראיתי טיילים שעושים שטויות בשטח, בייחוד שמתי לב לישראלים (שמעניינים אותי קצת יותר) אבל רציתי לראות אם זוהי אכן בעיה – או שאתה רק שם לב למקרים הבעייתיים, בעוד שרוב השאר הם בסדר גמור. מקום המחקר נבחר להיות ניו זילנד – מקום שבו כמעט כולם ירצו לעשות לפחות איזה טרק או שניים, ונהוג לחשוב שמטיילים שם חבר'ה ב"רמה יותר גבוהה". במשך 13 חודש ואינספור טרקים שישבתי בבקתות וראיינתי טיילים ישראלים, הנה קצת נתונים:

68% מהטיילים ערכו את הטרק הראשון שלהם בחיים, בטיול הנוכחי
48% מהם מעולם לא לנו בשטח לפני כן! (אפילו לא באוהל בכנרת!)
72% (ממי שזה לא טרק ראשון שלו) העידו שבדיעבד היו משנים הרבה דברים בהתנהלות שלהם בשני הטרקים הראשונים
ועוד הרבה מספרים שעלולים לשעמם…

עכשיו – ברור לי שבתור ישראלים עם מנטרת ה"יהיה בסדר" כל הסיפורים הללו נהפכים לסיפורי גבורה לאחר הטיול, ואותם חברה שסבלו בהתחלה – יבואו ויספרו לבאים שאין מה להתכונן – כולם סובלים ועושים שטויות בהתחלה וככה לומדים (כמו בטירונות – לא?).

השאלה היא מה המטרה שלנו בטיול שבו אנו משקיעים כ"כ הרבה זמן וכסף?

אם כל המטרה היא רק ללמוד על עצמי ולהתנסות לבד בלי קשר למקום בו אני נמצא (מטרה לגיטימית לחלוטין) – אז אני מבין. אבל מרוב האנשים הבנתי שחלק גדול מהמטרה שהם באו לניו זילנד הוא לחקור את הטבע הנפלא והנופים שיש למדינה להציע.

אם ככה – למה לבזבז את זמן הטיול היקר שלנו, ואת הכסף שנזרוק על כל מיני גרייט ווקס מיותרים בשביל "ללמוד איך ללכת" ולא ממש נהנה (או לפחות – לא נהנה כמו שיכולנו) מהטרק עצמו? הרי כולנו בטרקים הראשונים נצמדנו לאנשים יותר מנוסים ו"ינקנו" מהם מידע וטיפים שגרמו לנו לעשות הכל בצורה יותר טובה בפעם הבאה – אבל למה על חשבון הטיול??

הסדנה הזו באה לתת לאנשים בטחון לצאת לטרקים עם הרבה יותר ידע כיצד להתכונן ואיך להגיב למצבים שיקלעו אליהם. אני חושב שהיתרון הרציני שלה (לפי תגובות המשתתפים) זו ההכנה המנטלית. מחסומים פסיכולוגיים כמו "מה קורה אחרי 6 שעות עם 15 קילו על הגב, אני גמור ועדיין יש לי שעתיים ללכת" עוברים על אנשים בסביבה הרבה יותר מוכרת ותומכת – ולא לבד בארץ זרה עם אף אחד שידע לעזור להם באותו הרגע.

אז ברור שכולנו היינו בצבא, וכולנו חכמים וכולנו יודעים את התורה – אבל כמו שאמרו חז"לנו – "אין חכם כבעל נסיון"….